ajankohtaista

Kreikkalainen pelastustoimen EMAK-yksikkö sai oppia Etelä-Savosta

Koulutus sisälsi teoriaopetusta tilanteen tunnistamisesta, johtamisesta ja toimintamalleista. Käytännössä harjoiteltiin myös kemikaalien ja säteilyn mittaamista sekä suojavarusteiden käyttöä ja puhdistamista. Harjoituksissa simuloitiin tilapäisen puhdistuslinjaston rakentamista virtuaalisella Safetycon360-oppimisalustalla ennen sen pystyttämistä käytännössä. Yhteistyössä koulutuksen järjestämisessä olivat Bertin Environics ja Etelä-Savon Pelastuslaitos.

”Koulutukseen osallistunut 18 hengen porukka koostui kokeneista pelastusalan ammattilaisista, päällystötehtävissä toimivista ja erikoisyksikössä vasta aloittaneista, joilla oli ennalta paljon osaamista aiheeseen. Kotiinviemisiksi tuli kuitenkin uusia näkökulmia ja toimintamalleja haastaviin CBRN-tilanteisiin”, kertoo toimitusjohtaja Iivari Valkonen Safetyconilta.

Pelastustoimen erikoisjoukot toimivat Kreikassa kahdeksassa kaupungissa. He hoitavat erityisosaamista vaativia pelastustehtäviä esimerkiksi maanjäristyksissä ja haasteellisissa vuoristo-olosuhteissa.

Koulutus jatkuu myöhemmin keväällä Kreikassa viikon mittaisena käytännön harjoituksena, jossa Safetyconin asiantuntijat ovat mukana kouluttamassa.

Lisää kiinnostavaa luettavaa...